KOL patient bevilliges nødkald
Borgere vs Mariagerfjord Kommune har på vegne af boger med svær KOL fået bevilliget nødkald
Borger er sengeliggende/sofasiddende og har under 20% lungekapacitet tilbage og derfor tilkoblet ilt apparat i døgndrift . Borger kan ikke længere bevæge sig rundt i hjemmet og er alene, når ægtefælle er på indkøb samt passer sit deltidsjob.
Borger har frygt for, at iltapparatet går i stykker, hvilket er sket to gange før. Derfor kontakter jeg på vegne af borger visitationen og får bevilliget et nødkald, som installeres via borgers mobiltelefon få dage efter.
Et nødkald går til borgers hjemmepleje, når der er brug for akut hjælp.
Jeg håber, at dette medvirker til borger opnår en større tryghed. Tak til Visitationen for en hurtig sagsbehandling.
Læs mere om KOL her.
Mariagerfjord Kommunes kvalitetsstandarder på sundheds- og ældreområdet 2021:
Nødkald:
Nødkald bevilges til dig, der har en sygdom eller et handicap, der bevirker, at du varigt eller midlertidigt ikke er i stand til at bruge en telefon, og som har brug for akut hjælp. Det er visitatoren, der bevilger nødkald efter individuel konkret vurdering.
En ansøgning om nødkald behandles snarest muligt og efter en vurdering af sagens karakter, hvor der er fokus på, om du:
- Er i faldrisiko og ved fald ikke kan komme op ved egen hjælp
- Lider af åndedrætsbesvær eller hjertelidelse og kan få behov for akut hjælp
- Kan betjene et nødkald
- Er i stand til at anvende et nødkald i rette situationer – herunder kun ved nødsituationer.
- Ensomhed og utryghed alene er som hovedregel ikke begrundelse for tildeling af nødkald.
Nødkald tildeledes efter Lov om social service § 112.
Her står der bl.a.:
Kommunalbestyrelsen skal yde støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når hjælpemidlet
- i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne,
- i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet eller
- er nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv